Opening expositie Water Wind en Wolken

Tentoonstelling ‘Water Wind en Wolken’ met werk Marianne Voeten in Voerman Stadsmuseum Hattem. Aquarellen vol weidsheid en stilte.

Onder grote belangstelling is in het Voerman Stadsmuseum Hattem zaterdag de tentoonstelling ‘Water, Wind en Wolken’ geopend. Deze expositie toont het werk van de Hattemse kunstenares Marianne Voeten.

De weidsheid van de natuur vangen in een aquarel, is de kracht van Marianne Voeten. ‘Water, Wind en Wolken’ richt zich op de landschappen uit de omgeving van Hattem, de IJssel en de Wadden, die ze heeft geschilderd in de aquareltechniek.

Als inleiding op de tentoonstelling bracht kunsthistorica en voormalig museumbestuurslid Rita van der Hout opmerkelijke overeenkomsten en verschillen tussen het werk van Marianne Voeten en Jan Voerman senior onder de aandacht. ‘Natuurlijk werkte Voerman meestal met olieverf en kiest Marianne Voeten voor aquarel’, stelde Van der Hout vast: ‘Maar in de landschappen van beiden vind je de lage horizon en de hoge luchten. En ze geven beiden het landschap rond Hattem en de IJssel weer. Maar waar in de schilderijen van Voerman vaak koeien en paarden dat landschap bevolken, kiest Marianne Voeten voor weidsheid en stilte.’ Bovendien heeft Marianne Voeten een ‘breder palet’ aan onderwerpen. Zo maakt zij ook werken waarin bijvoorbeeld de Wadden worden afgebeeld.

Een kunstenaar laat zien, hoe de wereld eruit kan zien. ‘Een beleefde werkelijkheid’, zo vatte Rita van der Hout dat begrip samen. Ze besloot met de oproep om de aquarellen van Marianne Voeten vooral zelf in het museum te gaan bekijken.

‘Water Wind en Wolken’ is tot en met 30 juli in het Voerman Stadsmuseum Hattem te zien.

Bestelservice voor werk Marianne Voeten – Website museum als catalogus voor kunst

Bij de nieuwe tentoonstelling ‘Water, Wind en Wolken’ zet het Voerman Stadsmuseum Hattem voor het eerst zijn website in als platform om de kunst onder de aandacht te brengen. Wie belangstelling heeft om een aquarel van Marianne Voeten te kopen, kan hier op de website de te koop aangeboden werken bekijken en er een keuze uit maken. De website van het museum vervult zo de rol van catalogus. Vervolgens kun je het kunstwerk via de museum website bestellen. Let wel, je koopt de aquarel niet bij het museum maar bij kunstenares Marianne Voeten. Het museum verzorgt slechts de afhandeling van de verkoop. Dit mag als een serviceverlening aan de kunstenares worden beschouwd.

Ga hiervoor naar https://voermanstadsmuseumhattem.nl/exposities/expositie-water-wind-en-wolken/

Spreekster Rita van der Hout geeft een inleiding tijdens de opening van de expositie van Marianne Voeten
Kunstenares Marianne Voeten voor haar aquarellen