Openingstijden van di. t/m za. van 10.00 tot 17.00 uur. Zondag van 13.00 tot 17.00 uur.

Voerman Stadsmuseum Hattem Logo
Close this search box.

Bé Thoden van Velzen

Bé Thoden van Velzen werd 14 juni 1903 geboren in Zwolle, als dochter van mr. Sijo Kornelis Thoden van Velzen en Anna Catharina Beucker Andreae. Bé volgde de opleiding Binnenhuisarchitectuur en Beeldhouwen aan de Quellinusschool te Amsterdam en voltooide deze aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten (1927-1933) te Amsterdam.

Vanaf 1942 woonde en werkte ze in Hattem aan de Wilhelminalaan. Na de Tweede Wereldoorlog maakte de kunstenares meerdere herdenkingsmonumenten. Ze maakte groot, monumentaal werk, dat ze uitvoerde in kalksteen, marmer en zandsteen. Kleiner werk van haar is onder andere te vinden in het Voerman Stadsmuseum Hattem en in het Amsterdam Museum.

Bé Thoden van Velzen was ook betrokken bij het opzetten van kunstonderwijs in Hattem en Zwolle. Vanaf 1949 gaf ze les in boetseren en beeldhouwen aan de teken- en schilderschool in Zwolle. Ze was één van de leerlingen die door Jan Bronner werden uitgenodigd om drie van haar werken te laten zien op de tentoonstelling ‘Een beeld van Bronner (1971-1972)’ in Haarlem.

Vanaf 1970 nam Bé deel aan een open atelier in De Adelaar samen met Ab de Groot, Gerhard Mensink, Gerrit Beernink, Henk Beernink, Tiny van Limburg en Arie Visser. Hieruit is in 1973 de Beerninkgroep
ontstaan.

Na WO II kreeg Bé eindelijk meer opdrachten. Ze maakte een aantal oorlogsmonumenten, zoals in
Zelhem, Aalten en Heerde.

Vanaf 1963 betrok Bé haar steen van Steenhouwerij Beernink. Henk Beernink werd leerling van haar. De werken van haar werden ook wel geplaatst door de steenhouwerij.

Bé maakte meerdere mozaïeken. Ze zijn onder andere geplaatst in Hattem (Uilennest), Zwartsluis, Kamerik. Inmiddels zijn ze alle drie gerestaureerd en verhuisd naar een nieuwe locatie. Dit portret van Jimmy van der Lak staat bij museum Het Nijenhuis in Heino.

Veel materiaal uit de erfenis en het archief van Bé Thoden van Velzen is na haar overlijden naar Het Nijenhuis gegaan als legaat.

In Hattem zijn meerdere werken van Bé te vinden. In het Voerman Stadsmuseum Hattem, bij het Daendelspoortje (Hans en Grietje), in De Notenhof aan de Sparrenlaan, in het Voermankoepeltje en aan de gevel van de woningen aan de Hollewand/Zevenhuizen. Een aantal particulieren hebben eveneens beelden, veelal portretten, van Bé.

Voerman Stadsmuseum Hattem Logo