Expositie - Jan Baggen - De IJssel, slagader van de Hanze.

Van 13 augustus t/m 31 oktober 2023

Het Voerman Stadsmuseum Hattem presenteert vanaf augustus de tentoonstelling ‘De IJssel, slagader van De Hanze’.

Deze expositie toont werken van Jan Baggen uit Zutphen. Het museum haakt hiermee in op het Hanzejaar 2023 en op de derde IJsselbiënnale die in juni begon en tot in september duurt.

Jan Baggen is tekenaar, schilder, illustrator en publicist. Hij schreef veel over de IJssel en maakte prachtige tekeningen en schilderijen met deze rivier in de hoofdrol. Hij beschreef en tekende in het verleden onder meer het IJsselgebied voor de Wegener-dagbladen. ‘De IJssel, slagader van de Hanze’ portretteert de IJssel en ook Hanzesteden als Kampen, Zwolle, Hattem, Deventer, Zutphen en Doesburg indrukwekkend in woord en beeld.

‘De IJssel, slagader van de Hanze’ met de werken van Jan Baggen is van 13 augustus tot en met 31 oktober in het Voerman Stadsmuseum Hattem te bekijken.

IJsseltekeningen
Bijzonder element tijdens deze expositie is een collectie IJsseltekeningen, waar bezoekers doorheen kunnen bladeren. De tekeningen van Jan Baggen zijn gedrukt op stevig materiaal en hebben een formaat van 40×60 centimeter. Ze staan in twee speciale rekjes opgesteld, waar onze bezoekers ze kunnen bekijken. Het doorbladeren van deze collectie geeft het nostalgische gevoel van het rondneuzen in bakken met grammofoonplaten. De in totaal 48 IJsseltekeningen zijn ook online te bestellen als fraaie en handig oprolbare posters. Hiervoor kunt u op deze pagina terecht!

Boek
Vooruitlopend op deze tentoonstelling verscheen eerder dit jaar al het boek ‘De IJssel, Beeld van een rivier’ van Jan Baggen. Dit boek vormt de basis voor de tentoonstelling. Het schetst de IJssel in tekeningen, schilderijen en verhalen, waarbij vanzelfsprekend ook de diverse Hanzesteden aan bod komen. Deze uitgave kunt u online bij het Voerman Stadsmuseum Hattem bestellen. Daarnaast is het boek verkrijgbaar in de winkel van het museum of via onze webshop (€29,90).

Poster van de expositie over de IJssel van kunstenaar Jan Baggen
IJsseltekeningen van Jan Baggen in een kribbe.
Overzicht van de rivierloop van de IJssel met de bekendste plaatsen