1999 Kikkers in Concert

Het was in 1996 dat Christelijke Muziekvereniging Hattem (CMH) bij Henk Beernink kwam met de vraag: “Hoe kan men straks herinnerd worden aan het 100-jarig bestaan van CMH met een zichtbare, tastbare herinnering voor de burgerij.”

Henk legde de vraag in de week bij de beeldhouwgroep. Voor de beeldhouwgroep bleek het DE gelegenheid om haar 25-jarig bestaan te markeren en met een groot gezamenlijk project naar buiten te treden. Gaandeweg ontstond het idee om het project te koppelen aan het 700-jarig bestaan van de stad Hattem in 1999.

Het voorwerk
Na de vraag vanuit CMH, mee te werken aan een tastbare herinnering aan het 100-jarig bestaan van de muziekvereniging, begon een periode van brainstormen door leden van Beeldhouwgroep Beernink. Uit deze brainstormsessie werd het idee van Wim Barendsen gekozen, om met een gezamenlijk project ‘Kikkers in Concert’ naar buiten te treden en zo het 25-jarig bestaan van Beeldhouwgroep Beernink te markeren. Hierop werd een toetsingscommissie ingesteld, welke een haalbaarheidsonderzoek uitvoerde en ook de voortgang van het project zou begeleiden. In overleg met de leden werd als locatie de wateroverloop in de stadsgracht gekozen tegenover de Verkentoren aan de Nieuweweg. Bij inschrijving bleken 28 beeldhouwers bereid om aan het project mee te doen. Technisch en artistiek werd het project ondersteund door Onno de Ruijter, beeldhouwer, en Henk Beernink.

De eerste afspraken
In het najaar van 1997 werden de eerste afspraken gemaakt en er werd een werkplan uitgezet. De kikkers zouden worden uitgevoerd in steensoorten met dezelfde verweringskleur. De dirigent in brons en koperplaat en het geheel geplaatst op plompenbladeren uit Dolomiet. Hierop werden de deelnemende beeldhouwers aan het werk gezet om een voorstudie te maken in mergel op schaal 1:3 met als deadline 15 december 1997. Voor de presentatie van het project, half januari 1998, bij de gemeente, CMH en Hartje Groen werd een maquette gemaakt. Voor deze maquette leverden de beeldhouwers hun kikkers aan in was of klei en zelfs één in brons op een formaat van circa 6 cm hoog. Deze kikkertjes werden op groen geschilderde triplex plompenbladeren geplaatst om een idee te geven wat de bedoeling was. Foto’s, een aquarel en een begeleidend schrijven completeerden het geheel. Naast de presentatie van het project kwamen ook de randvoorwaarden aan de orde. Er werd gesproken over de aanpassing van de omgeving, de fundering voor de kikkers op de walkant en in het water, de bekostiging van de steen, de overdracht van het gehele beeldhouwwerk aan de gemeente, het toezicht en het onderhoud.

De financiering
De bekostiging van het hele project was andere koek. Waar haal je geld voor zo’n groot beeldhouwwerk vandaan. Door het project te koppelen aan het 700-jarig bestaan van de stad in 1999, waarvoor geld ter beschikking zou komen, kon aan de gemeente gevraagd worden mee te helpen met de financiering. Dankzij financiële ondersteuning van CMH, gemeente Hattem, dr. J.H. Sypkens Smit, belangeloze medewerking van de beeldhouwers, firma H. Beernink, sponsoren en Waterschap Veluwe kon het project worden uitgevoerd.

Aan de slag
In februari 1998 konden de beeldhouwers daadwerkelijk aan de slag. Onno, Wim en Henk hadden een werktekening van het geheel gemaakt, deelden de kikkers in en bepaalden de grootte van de kikkers. De plaats van de kikkers was medebepalend voor de keuze van de steensoort. De kikkers op de wal werden uitgevoerd in Dolomiet en Peperino, de kikkers op de plompenbladeren in Savonnière of Brauvilliers en de plompenbladeren zelf in Dolomiet. Het grote werk kon beginnen! De deadline lag op 26 juni 1999, dan moesten de kikkers klaar zijn.

Proefopstelling beeldhouwwerk
Op 26 juni 1999 was de proefopstelling van het beeldhouwwerk. Onno en Henk namen deze dag de beslissing over de definitieve opstelling van de kikkers op de plompenbladeren. Beeldhouwers, leden van CMH en belangstellenden waren hierbij welkom. De deadline voor de definitieve afronding werd op 1 september 1999 gesteld. Tegen het pompgebouwtje zou een kikker geplaatst worden evenals een plaquette met de tekst: Kikkers in Concert – 100 jaar – Christelijke Muziekvereniging Hattem – Hattem 700 jaar stad – 1299 . . . . . . . . . . . 1899 – 1999. Uitvoering: Beeldhouwgroep Beernink.

De plaatsing
Met de gemeente en het Waterschap Veluwe werd overlegd dat de gracht ter plekke tijdelijk zou worden drooggelegd. De gracht moest worden uitgebaggerd, aangepast en de beschoeiing vernieuwd. Er moest schone grond in de gracht worden aangevoerd en betonringen voor de fundering aangebracht, waarop de beeldhouwwerken konden worden geplaatst. Toen dit alles gerealiseerd was kon het opbouwen beginnen. De beeldhouwwerken werden met vuilniszakken aan nieuwsgierige blikken onttrokken en de gracht stroomde weer vol.

De onthulling
Ter voorbereiding op de feestelijke onthulling werd een feestcommissie ingesteld die de public relations regelde en een programma opstelde. Op zaterdag 16 oktober 1999 om 14.00 uur was het zover. Er was een massa volk op de been zodat het dringen was om een plaatsje met uitzicht op de festiviteiten. Vanaf de Tinne komt CMH musicerend aangemarcheerd en liep vast in de mensenmassa bij het brugje over de gracht. Vrolijke muziek klonk uit de speakers, kikvorsman Berend Visser maakte zich gereed voor zijn werk onder water. Toespraakjes gingen aan de openingshandeling vooraf. Burgemeester Carry Abbenhuës gaf, na haar toespraak, het startsein voor de onthulling. De kikvorsman kwam in rode en groene wolken onder de klanken van “We all stand together” uit het water tevoorschijn, de fontein begon te lopen, de paraplu’s die de kikkers afdekten werden weggehaald. Spontaan zong de hele mensenmassa met CMH mee, toen het lied “Er ligt een stadje aan de IJssel” ten gehore werd gebracht. Toen de rookwolken waren opgetrokken kon een ieder genieten van de eerste aanblik van het totale beeldhouwwerk. Het was mooi, het zag er prachtig uit.