Openingstijden van di. t/m za. van 10.00 tot 17.00 uur. Zondag van 13.00 tot 17.00 uur.

Voerman Stadsmuseum Hattem Logo
Close this search box.

2009 Van Altaarsteen naar Keltische Kruizen

In 2005 werd de Sint Michaëlkerk aan de Bisschop Willebrandlaan in Zwolle ontdaan van alle religieuze symboliek. De altaarsteen belandde bij Steenhouwerij Beernink. De dinsdagavondgroep onder leiding van Dries Jonker zocht een gezamenlijk project en kwam uit bij deze altaarsteen.

Aart Elkink vertelt:

“De aanleiding voor het maken van het kruistableau is in mijn herinnering; de vraag om gezamenlijk iets te maken. Ik heb ingebracht dat de steen van het altaar uit de Roomskatholieke Sint Michaëlkerk waarschijnlijk wel gebruikt mocht worden. De firma Cuperus c.q. de firma Beernink gebruikte de steen niet. De suggestie van Dries Jonker om een kruiswegstatie te maken lag bij een paar leden te gevoelig. De link voor mij was dat het een min of meer religieuze functie hield. Ik had net in het boek Zon en Kruis van Jakob Streit een tekening gezien met verschillende Keltische kruizen die als voorbeeld konden dienen. In mijn herinnering was iedereen hiermee wel akkoord om dit uit te voeren. Het formaat van de stenen heeft Dries bepaald samen met Leo Oosterloo. Het houten frame is gemaakt bij orgelbouwer Reil in Heerde door Hanno Reil.

De altaarsteen is in stukken gezaagd op A3 formaat en voorbewerkt. Het boek Zon en Kruis van Jacob Streit was de inspiratiebron voor de verschillende ontwerpen.

De ontwerpen zijn zorgvuldig op de stenen geplaatst. Vervolgens is de tekening op de steen zelf gemaakt en kon er gehakt worden.

De Keltische Kruizen zijn gemaakt door: Dries Jonker, Bront Andreae, Nelleke Bijsterveld, Aart Elkink, Jan
Harmsen, Leida Koridon, Jan Haanstra, Leo Oosterloo.

De Keltische Kruizen zijn in een mooi houten frame geplaatst, gemaakt door Hanno Reil van orgelbouwer Reil uit Heerde. De beelden zijn eerst in de Verrijzeniskerk aan de Bachlaan in Zwolle geplaatst en later verhuisd naar de Basiliek van Onze-Lieve-Vrouwe-Tenhemelopneming, de Peperbus aan de Ossenmarkt in Zwolle.”

Voerman Stadsmuseum Hattem Logo