Expositie - De kunst van het weghalen

Van 18 november 2023 t/m 31 maart 2024

Over 50 jaar beeldhouwen in Hattem!

In 1973 startten in SKC De Adelaar in Hattem beeldhouwlessen onder leiding van Henk Beernink. Dat groeide uit tot regelmatig gehouden avonden met meerdere groepen die ‘de kunst van het weghalen’ beoefenden. In de loop der jaren werden de beeldhouwers bekend onder de naam ‘De Beerninkgroep’, vanwege de animator al die jaren, Henk Beernink.

In de tentoonstelling ‘De kunst van het weghalen’ wordt de geschiedenis van 50 jaar beeldhouwen in Hattem belicht op 11 grote panelen. Van de eerste jaren in De Adelaar en de kelders van het stadhuis tot de periode in MFC De Marke en nu sinds 2016, in Steengoed Atelier Beernink. De panelen laten vooral de resultaten zien van 50 jaar beeldhouwen. Projecten als ‘stadsverfraaiing’, ‘kikkers in concert’, ‘koppen op het Tinneplein’, ‘tegels voor tuinhuisjes’ en ‘Keltische kruizen’ komen aan bod.

Aandacht is er voor diverse exposities in het stadhuis en in de stadstuin en voor de vele evenementen waar de beeldhouwers aan meededen. Sinds 2016 zijn de beeldhouwers verenigd in het Beeldhouwersgilde Hattem e.o. en werken zij bij Steengoed Atelier Beernink.

De tentoonstelling is rijk voorzien van wat de beeldhouwers in de loop der jaren bereikt hebben. Daar waar mogelijk zijn er beelden uit de beginperiode bij de betreffende panelen geplaatst. Vooral echter is er recent werk, zowel in de tentoonstelling, in de beeldentuin van het museum en aan de stadsgracht bij de Zuidwal in Hattem te zien.

Er is een korte video over de kunst van het weghalen in de tentoonstelling te zien.In de museumwinkel is het boek ‘50 jaar Beeldhouwen in Hattem’ verkrijgbaar. In 200 pagina’s wordt in woord en beeld de geschiedenis van het beeldhouwen verteld.

Deze expositie is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Rotaryclub Hattem-Heerde