Openingstijden van di. t/m za. van 10.00 tot 17.00 uur. Zondag van 13.00 tot 17.00 uur.

Voerman Stadsmuseum Hattem Logo
Close this search box.

Afscheidsreceptie Daphne Maas

‘Vertrek Daphne Maas afsluiting van een tijdperk’

Onder grote belangstelling is Daphne Maas donderdag uitgezwaaid als directeur van het Voerman Stadsmuseum Hattem. Zij gaat per 1 maart aan de slag als directeur van het nieuwe Nationaal Museum Tachtigjarige Oorlog in Groenlo.

In de Gasthuiskerk aan de Achterstraat waren voor de afscheidsreceptie veel medewerkers van het museum en andere belangstellenden verzameld om Daphne gedag te zeggen en haar een goede toekomst toe te wensen. Onder hen was ook de Hattemse burgemeester Marleen Sanderse.

Namens het bestuur van het museum blikte voorzitter Harrie van de Ven terug op de bijna zeven jaar dat Daphne directeur van het museum was. Van de Ven sprak van ‘het afscheid van een tijdperk’. Een periode waarin het museum opbloeide. Op de kaart werd gezet. Nu is voor het museum het moment aangebroken om weer verder te gaan. Burgemeester Sanderse sloot zich bij deze vaststelling aan. Het museum is in de afgelopen jaren ‘een place to be geworden’, merkte zij op.

In haar slotwoord toonde Daphne zich verheugd over alle belangstelling tijdens deze afscheidsreceptie. En merkte enigszins bescheiden op dat ‘ik kennelijk iets goed heb gedaan’. Eigenlijk was ze helemaal niet van plan het Voerman Stadsmuseum Hattem te verlaten. Maar zowel ontwikkelingen in haar privéleven als de mogelijkheid tot deze baan als directeur van het museum in Groenlo, dreven haar alsnog in een nieuwe richting. Daphne kijkt met plezier terug op haar periode in het Voerman Stadsmuseum Hattem, maar gaat nu vol energie de nieuwe uitdaging aan.

Indrukwekkende cadeaus voor Daphne

Bij het afscheid van een directeur als Daphne Maas horen natuurlijk presentjes en zij kreeg er flink wat aangeboden. Zeker vermeldenswaardig is het geschenk van de vrijwilligers van het museum. Voor Daphne was een speciaal boek samengesteld dat vol bleek te staan met eigen bijdragen – onder meer teksten, foto’s en tekeningen – die de vrijwilligers zelf voor dit boek hadden gemaakt. Vrijwilliger Jaap van Zaal was voor deze gelegenheid in de rol van Jan Voerman senior gekropen, die de afscheidsreceptie met zijn bezoek kwam verrassen. Tijdens een leuke sketch kwam hij met het cadeau voor de dag.

Zeer bijzonder was ook het geschenk dat Peter Voerman namens de familie Voerman in Hattem had laten bezorgen. Zelf was Peter Voerman verhinderd maar het cadeau – een originele tekening van Jan Voerman junior als ontwerp voor een Verkade-plaatje – maakte grote indruk.

De scheidend directeur wachtte uiteindelijk nog een verrassing. Zij mocht een cadeau uitpakken dat het bestuur, ook namens de vrijwilligers van het museum, haar aanbood. Het bleek te gaan om een cliché van de Amerikaanse kunstenaar Jim Salvati, waarop een scène uit ‘Alice in Wonderland’ op prachtige wijze wordt uitgebeeld. Het is het fragment dat Alice gaat theedrinken en de thee ingeschonken krijgt. Maas is een bewonderaar van de beroemde roman van Lewis Carrol en verzamelt ook artikelen die met dit boek te maken hebben. Het cadeau viel bij Daphne Maas beslist in goede aarde.

Oud-directeur Daphne Maas geeft een speech tijdens haar afscheidsreceptie