Directeur Daphne Maas verlaat Voerman Stadsmuseum Hattem

HATTEM – Directeur Daphne Maas vertrekt bij het Voerman Stadsmuseum Hattem. Zij gaat vanaf 1 maart 2023 aan de slag als directeur van het Nationaal Museum Tachtigjarige Oorlog in Groenlo. Het Nationaal Museum Tachtigjarige Oorlog zal naar verwachting in de loop van 2024 zijn deuren openen.

Bevlogen directeur
Daphne Maas begon in mei 2016 als directeur van het Voerman Stadsmuseum Hattem, dat toen nog Voerman Museum Hattem heette. Haar vertrek betekent het afscheid van een bevlogen directeur die gedenkwaardige tentoonstellingen als ‘In vervoering van Voerman’ en ‘Gevangen in een paradijs’ wist te realiseren. Ze was bovendien een drijvende kracht achter de verschijning van boeken over Jan Voerman senior en andere uitgaven die tijdens haar directeursperiode het licht zagen.

Modernisering
Verder legde Daphne Maas de basis voor een modernere presentatie van de museumcollectie. Op haar initiatief werd de binnenplaats van het museum ingericht als beeldentuin en ze had duidelijk oog voor technologische vernieuwingen. Zo was zij de initiatiefnemer van de app ‘Blikvanger’ voor blinde en slechtziende bezoekers van het museum. Een ander voorbeeld is de 3D-presentatie voor de duizenden jaren oude klokbeker en klokbekerschaal, die in de Zicht op Hattem-zaal van het museum te zien is.

Interim-directeur
Daphne Maas krijgt de leiding over het nieuwe Nationaal Museum Tachtigjarige Oorlog, maar gaat tot de opening daarvan ook de realisering aansturen. Na het vertrek van Daphne Maas van het Voerman museum worden haar taken waargenomen door Bertjan Schrader. Hij is aangesteld als interim-directeur.

Links interim directeur Bertjan Schrader en rechts aftredende directeur Daphne MaasLinks interim directeur Bertjan Schrader en rechts aftredende directeur Daphne Maas